2009. június 8.

Valahol el kell kezdeni.

Kicsit nehéz helyzetben érzem magam, hogy az autókról írogassak, mivel a körülöttem élők jól tudják, hogy én az itthoni autós(szak)újságírást gyakran negatív kritikával érintem ennek az oka, hogy én csak a száraz tényeknek hiszek.

Először úgy gondoltam írok egy kicsit a terepjárózás történetéről, de mivel mindenki tudja hogy ezek fejlődését is nem más mint a háborúk inspirálták ezért erről felesleges beszélni. (40-es évek elején Nyugat Európában zajló történelmi események hatására az Egyesült Államok hadereje felhívást adott közre a világ autógyártói számára, miszerint könnyű felderítő járművet keresnek a hagyományosan használt oldalkocsis motorkerékpárok leváltására. )

Akkor nézzük meg az első esélyest a Lada Niva-t. A Niva-t (VAZ-2121) 1977-ben mutatták be. Akkor meglepően újdonságnak számított, mivel ez volt az első önhordó karosszériás terepjáró. Sokan úgy gondolják ő az első SUV (sport utility vehicle). Szerintem ez alapvetően hülyeség, mivel nem attól lesz egy autó SUV hogy 4 kerék hajtású és önhordó, hanem attól hogy olyan célokat tölt be. Vagyis lehet vele motorcsónakot húzni kis sárban, illetve szőke ámde nem túl okos csajokat felszedni. Valljuk be nem sokan látunk ilyen küldetést Niva-val telesíteni. (Az első SUV a Range-Rover volt)

Jelöltünket egy 1600 ccm motorral áldotta meg a sors amit Lada 2106-tól örökölt, voltak szárnypróbálgatások 1500- as illetve 1300-as aggregáttal való forgalmazásra szerencsére ezek kudarcba is fulladtak. Ehhez a 1600-as 72 lóerőt és 126 Nm-t szolgáltató motorhoz társult egy 4 sebességes váltó és az állandó összkerékhajtás. Abban az esetben, ha nagy slamasztikába kerülnénk ott van a felező, és ha még ez sem elég akkor pedig a differenciálzár, és ha ez sem akkor reméljük van a környékben egy rendes traktoros. Jöjjön most néhány elmaradhatatlan technikai adat: A felfüggesztés elől független keresztlengőkaros (ez se volt jellemző abban az időben a terepjáróknál), hátul merevtengelyes elől és hátul is csavarrugókkal.

Az első terepszöge 40

A hátsó terepszög 32

(Terepszögekbe a Niva nem túl erős)

A 90-es évek elején kapott már egy valamivel újabb 100 ccm-el nagyobb motor, itt nem kell hatalmas újítást elképzelni hát ami jó azt ugye nem kell elrontani. egy 5 sebességes váltót, majd pedig hazánk büszkeségét a porlasztót is felváltotta az injektor. Ránézésre elég jól eltalált kis gép, mokány és magabiztosságot sugároz lehet titokba felhívták Pininfarina-ékat.

Sokan leszólják az orosz technikát amit én se teszek másképp, hisz valljuk be a minőségnek eléggé a sötét oldalán állnak. De aki követi a Dakar eseményeit tudja, hogy a szintén orosz Kamaz-ok évek oda verik, uralják a csicsás DAF-okból és MAN-okból álló mezőnyt. Hát hiába ha akarnak valamit meg tudják csinálni





(Meg kell jegyezni a 80 as évek elején a Niva is szép sikereket ért el a Dakaron, bár francia színekben és egy hátulra beépített Porsche motorral) és itt jön elő a kevéssé oktatott M.T.N (minden tűrés nélkül) módszerből származó sokszor hasznos igénytelenség ami sokszor eredményre visz (lásd II. Vh. német barátaink hiába volt mikrométer pontos géppuskájúak ha nem működtek a fagyba).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése