2009. június 13.

Tatra 813

Az idei Babod előtt épp valami olyan gépet kerestem a hasznaltauto.hu-n ami tuti nem ragad bele a dagonyába, mikor kaptam egy linket erről:

Hát ez tuti kijön, de mi ez? Tatra 813 8x8 ~17000 ccm. Állat. Megalomán vérem azonnal forrni kezdett. Na de nézzük hogy megy.




Ezek a csehek tudtak valamit:
Ami legszembetűnőbb egy terheletlen tatra láttán hogy először úgy gondoljuk itt valami baj van mert a kerekek erőteljesen kifelé dőlnek. Ez nem azért van mert a csehek szó szerint is "bohémok" ennek oka a független kerékfelfüggesztés. (a legújabb konstrukcióját a Tatra King Frame-nek hívja melynél már kis terhelés esetén is közel függőlegesek a kerekek). Micsoda? Hiszen a teherautók általában merev tengelyesek- kérdezne egy egyszerű tatrát még nem látott ember- Igen független. Ezzel jobban legyőzi az akadályokat terepen, a kerekek többet érintkeznek a talajjal, és így az elsősorban bánya-, építőipari és katonai alkalmazásokra készült járművek még nagyobb sebességgel képes haladni földútakon.
Másik szembetűnő dolog egy központi "gerinc" cső mely magában foglalja a hajtás elemeit. Erről lógnak le a kerekek, így lehetővé téve a moduláris épitkezést és így a tetszőleges tengelyszám-kombinácót. Ezenfelül rendkívül csavaró és hajlítómerevséggel is rendelkezik, az emellé felépülő "klasszikus" alváz (a tovább merevítésen túl) lényegében csak a felépítmény terhelését viseli. Ezen kombináció előnye is igazán nehéz terepen mutatkozik meg. Már csak hab a tortán a szintén a gerincre épülő légrugó mely vagy spirál vagy laprugóval egészül ki.

Kár hogy a babodi feltételek között szerepel: "A rendezvényen kizárólag az a gépjármű vehet részt, ami rendelkezik származási papírokkal, négy kerékhajtása és két tengelye van, össztömege nem haladhatja meg a 3,5 tonnát."
Sárban beragadtak mentésére biztos be lehetne dumálni, de komolyabb dologra valószínű ennek már kicsi lenne az ottani pálya. Létezik belőle 3 tengelyes verzió is, de az szerintem kicsit idétlen az elöl 2 hátul 1 elrendezésével. Igazán nem is értem miért csináltak olyat, mikor a teherautókat hátul pakolják, ott kell a teherbírás. Meg ha már nagyot, akkor a legnagyobbat.
Sebaj, a truck trial is jó móka, bár kicsit nagyobb műfaj. Mibe kerül egy ilyen? A használtautósért 12 500 000 Ft-ot kérnek. Kicsit húzós plusz az átépítés. Google sem sok eladót talált, legközelebbit Angliában.
15000 Euró (~4 160 000 Ft) Ez már mindjárt jobban hangzik, de még így is csak álom marad. Addig pedig még egy videó:


2 megjegyzés:

  1. A 3 tengelyes verziót vontatásra találták ki, nem pakolnak tonnákat a platóra, ami amúgy is kicsi.

    VálaszTörlés
  2. Sőt, van 2,és 5 tengelyes változat is! És még mi minden! Üdv.:Tátrás Zoli

    VálaszTörlés